Juniorit

YLEISTÄ

Taekwondo on haastava ja vaikea laji. Lajin oppiminen ei tapahdu hetkessä,
mutta harjoittelun kautta on mahdollisuus hankkia todella monipuoliset
liikunta- ja lajitaidot. Kaikki oppiminen on harjoittelun tulosta, joten mitä
enemmän harjoittelet sitä paremmaksi tulet. Kilpaileminen kannattaa aloittaa
heti lajitaipaleen alkuvaiheissa. Nuorimmat kilpailuihin osallistuvat ovat 6-vuotiaita.
Riittävä harjoittelu ja kilpailu lapsena ja nuorena antavat mahdollisuuden urheilla
kadettien (12-14-vuotiaat), nuorten (15-17-vuotiaat)  ja aikuisten (17+) tasolla
tulevaisuudessa.

HARJOITTELU

Juniorit harjoittelevat omana ryhmänään tarkoituksenaan oppia taekwondon
lajitaitojen lisäksi yleisiä liikuntataitoja ja kehittää koordinaation osatekijöitä.
Lajiharjoitukset koostuvat ottelu-, liikesarja-, askelottelu- ja itsepuolustus-harjoitteista.
Taekwondo pitää sisällään mm. runsaasti potkuja, lyöntejä ja torjuntoja. Pääpaino
lajissa on jalkatekniikoiden käytöllä, joita harjoitellaan myös potkuläpyskään ja
parin kanssa rintapanssariin. Näiden harjoitusvälineiden hankkiminen on suotavaa
jo harjoittelun alkuvaiheissa. Lajiharjoituksissa varustuksena on taekwondopuku ja
juomapullo. Muita henkilökohtaisia varusteita ovat käsi- ja säärisuojat, alasuojat,
hanskat, jalkapöytäsuojat ja kypärä. Kilpaillessa tarvitaan myös hammassuojia.

Lajiharjoitusten lisäksi on mahdollisuus osallistua kesällä ulkoharjoituksiin, jotka
toteutetaan kestävyys-, nopeus- ja voimaharjoittelua pääsääntöisesti Campuksen
kentällä ja Harjun maastossa. Kesän ulkoharjoitukset aloitetaan touko-kesäkuussa ja
tällöin alkaa kilpailijoiden peruskuntokausi. Harjoituksissa käytetään kuntopalloja,
koordinaatiotikapuita yms. harjoitusvälineitä. Ulkoharjoituksissa varustuksena on
urheiluasu, lenkkarit ja juomapullo.

Taekwondon valttina on sen monipuolisuus. Harjoitukset kehittävät harrastajaansa
kokonaisvaltaisesti erilaisten harjoitteiden kautta. Yhtenä harjoittelun tavoitteena on
liikunnalisen ja aktiivisen elämäntavan oppiminen. Eri lajien harjoittelu ei välttämättä
tee monipuoliseksi vaan oikeiden asioiden harjoittelu oikeaan aikaan. Harjoituksissa
opitaan myös käyttätymissääntöjä, toisten kunnioittamista, sosiaalisia- ja r
yhmätyöskentelytaitoja ym. tavoitteena kasvaa hyväksi ihmiseksi.

VYÖKOKEET

Harrastajan vyöarvot ovat valkonen, keltainen, vihreä, sininen, punainen ja
punamusta/musta. Värivyöarvoissa on myös yksi välivyöaste, mikä merkitään
nauhalla vyöhön. Vyökokeita järjestetään 4 kertaa vuodessa.

Tärkeimpiä vaatimuksia vyökokeeseen pääsemisellä on ahkera harjoittelu,
lajitekniikka, asenne ja käyttäytyminen. Vyökokelaan tulee osata edellisessä
vyökokeessa tehdyt tekniiikat ja osoitettava kehittymisensä harjoituksissa.
Kaikilla vyöarvoilla edellytetään lajietiketin eli käyttäytymissääntöjen
ehdotonta noudattamista. Vyökokeista annetaan kirjallinen ohje harrastajille.

KILPAILEMINEN

Kilpaileminen on olennainen osa taekwondoa ja se vaatii ahkeraa sekä
säännöllistä harjoittelua. Kestävyyden, voiman, nopeuden, notkeuden ja
lajitekniikan harjoittelun tulee olla jatkuvaa. Edellämainittujen ominaisuuksien
harjoittelu tulee aloittaa hyvissä ajoin ennen kilpailukautta. Harjoittelun lisäksi
oikeanlainen ravinto ja lepo ovat tärkeitä palautumisen ja kehittymisen kannalta.

Kilpailuihin tähtäävää harjoittelua toteutetaan omatoimisesti, yhteisharjoituksissa ja
valmennusryhmässä. Harrastuksenomainen harjoittelu perusharjoituksissa noin 2-3 krt / vko
ei mahdollista menestystä kotimaassa tai kansainvälisillä kilpailukentillä. Ulkomaan kilpailuihin
pääsevät ahkerasti ja tavoitteellisesti harjoittelevat urheilijat. Kansainvälisissä kilpailuissa ja
leireillä annetut näytöt ratkaisevat edustuspaikat. Kadettien (12-14-vuotiaat) ikäryhmässä
käydään EM-kilpailut kahden vuoden välein ja MM-kilpailut vuosittain. Nuorten ja aikuisten
osalta EM- ja MM-kilpailut käydään kahden vuoden välein.